МОНОХРОМАТСКА ФОТОГРАФИЈА

Монохроматски: многу повеќе од црно-бело

Фотографот за фина уметност Chris Ward објаснува како различното гледање на боите му помага да изработи слики што се фокусираат на префинетите детали.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Перцепцијата за бои е силно поврзана со емоцијата. Во психологијата постојат теории за тоа колку различно влијаат боите врз нас. Зависи од културата, но зелената или сината се смета дека смируваат, додека црвената или портокаловата, очигледно, нѐ огладнуваат! Овие идеи го одредуваат нашиот избор на облека, начинот на којшто ги украсуваме своите домови и, кога станува збор за фотографијата, сликите што ги снимаме.

Но, сите луѓе не ги перципираат боите на ист начин. Фотографот за фина уметност Chris Ward од Обединетото Кралство е роден со состојба наречена деутеранопија, што значи дека има потешкотии да гледа нијанси на зелена боја. Тој сфатил дека неговиот вид е доста поприлагоден на препознавање префинети детали, суптилен контраст и разновидна текстура отколку кај другите луѓе - што му оди во прилог како специјалист за монохроматски слики.

Значењето на монохроматската фотографија

Монохроматска слика од осамено дрво во поле, светлината на земјата и небото се во целосен контраст со темната контура на живата ограда и гранките на дрвото.

Фотографот за фина уметност Chris Ward честопати се навраќа на истата сцена - како што е дрвово, јужно од Линколн, Англија - за да ги долови ефектите од облиците на небото и посевите насадени по полето во сликата. „Тука имало чисто небо и стрниште од неодамнешната жетва“ - вели тој. Chris направи преголема експозиција на небото и полето за да добие појасна композиција. „Негативниот простор помага да се изолира дрвото, а живата ограда дава силна линија на хоризонтот за да ги раздвои небото и полето“. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4L IS USM од Canon со избрани 105 mm, 1/330 сек., f/11 и ISO100. © Chris Ward

Честопати погрешно поистоветувана со црно-белата, монохроматската фотографија се однесува на слика каде сѐ во кадарот е претставено со нијанси на истата боја. И тоа може да биде која било боја, но најчесто е сива или сепија. „Она што го сметаме за црно-бело обично е нијанси на сиво“ - објаснува Chris, бидејќи вклучува цела палета длабочини на бои во сивата. Има одредени сцени што се прилично погодни за монохроматски фотографии - токму оние што природно му го привлекуваат вниманието на Chris. Може да имаат текстури или сенки што создаваат интересен опсег на тонови - снопови светлина во шумата, аголни форми што се појавуваат на карпите или бранување на водата во реката.

Но, редуцираните, речиси графички фотографии можат да делуваат исто толку добро. „Мислам дека монохроматските се всушност помалку ограничени од сликите во боја, затоа што веќе се прилично апстрактни и можете да ги подигнете на повисоко ниво без да изгледаат чудно“ - вели Chris. „Да користев прекумерна експозиција на слика ќе изгледаше ужасно“. Кај монохроматските, сепак, прекумерната експозиција може да создаде впечатлив минималистички стил.

Монохроматска фотосесија

Црно-бела слика одблиску од панорамско тркало наспроти светло и чисто небо.

„Чистото небо над Бридлингтон дента беше совршено за фотографирање низ панорамското тркало без да пречат облаците“ - се сеќава Chris. „Тркалото не се движеше, па можев да користам доста мала брзина на блендата. Ме привлекоа гредите на тркалото испружени кон небото. Со зголемување на контрастот во Стилови на слика, тркалото се издвои од небото во заднина“. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 54 mm, 1/50 сек., f/22 и ISO300. © Chris Ward

Слика нијансирана во сепија од редица магацини покрај река, нивните многубројни прозорци се рефлектираат во мирната вода.

Овие магацини покрај реката во Бостон, Англија, сега се пренаменети во станови. Нивниот носталгичен, индустриски изглед е одличен за црно-бела фотографија. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 50 mm, 1/60 сек., f/11 и ISO100. © Chris Ward

Chris користеше EOS R6 од Canon, заедно со објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon за да овозможи максимална флексибилност при обликувањето на кадарот на фотографиите. Изборот на објектив за монохроматската е речиси ист како и за фотографијата во боја, она што се разликува е како ја обликувате вашата фотографија. „Наместо да користите боја за да го насочите погледот на гледачот, користите нагласување и контраст. Во менито за Стилови на слика можете да изберете „монохроматски“ стил што ќе ви отвори уште едно мени каде можете да прилагодите сѐ: од острина до контраст“ - советува Chris. „Можете да го додадете и вградениот филтер што го менува начинот на којшто фотоапаратот реагира на различни бои, па сѐ што е обоено во црвено, зелено, сино, жолто или портокалово прави да изгледа потемно“. Chris има навика да го користи црвениот филтер поради начинот на којшто го затемнува небото и зеленилото на пејзажите, отстранувајќи ги несаканите пречки.

Ако користите куќиште со системот EOS R од Canon со објектив EF или EF-S, адаптерот за монтирање објективи со внатрешен филтер EF-EOS R исто така ќе ви овозможи да користите внатрешен филтер за неутрална густина (ND) или филтри за поларизирање за да ги оживеете вашите пејзажи.

Сликите што ги фотографирате со EOS R6 од Canon користејќи стилови на слика се зачувуваат како компресирани JPEG-датотеки. Но, ако фотографирате RAW, датотеките ќе го зачуваат целиот опсег информации доловени со фотоапаратот. „Предноста на користењето RAW-датотеки е во тоа што нудат повеќе информации при уредувањето“ - вели Chris.

Од време на време, Chris честопати фотографира и во боја. „Разговарав со разни фотографи и се чини дека на оние без далтонизам им е полесно да фотографираат монохроматски ако екранот на фотоапаратот го постават на монохроматско сликање, додека фотографите со далтонизам претпочитаат да фотографираат во боја“, забележува тој.

Уредување на монохроматска фотографија

Над водата во дијагонална линија на оваа монохроматска слика се појавува низа темни насипи наспроти светла заднина.

„Беше прилично маглив ден во Бридлингтон и плимата надоаѓаше, па насипите беа доста поплавени“ - Chris се сеќава како ја фотографирал оваа минималистичка слика користејќи ги стиловите за слика што ги нуди EOS R6 од Canon. „Брзината на блендата беше клучна бидејќи сакав да биде доволно бавна за да ги замагли сите поголеми бранови, но сепак доволно брза за да доловам впечаток на вода во рефлексиите без ND-филтер. Целев кон минималистички резултат за да можам да ја продолжам експозицијата на морето и само требаше правилно да ги доловам насипите. Дрвото е всушност многу темно, што ми даде малку повеќе простор да користам прекумерна експозиција и да нагласам повеќе детали. И на крајот повторно целосно ја отворив решетката. Ова е веројатно единствената слика што сум ја снимил со f/40“. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 94 mm, 0,6 сек., f/40 и ISO100. © Chris Ward

„Уште на почетокот добро ме посоветуваа во врска со уредувањето на црно-белата фотографија, дека секогаш треба да претерувам од самиот почеток“ - вели Chris. „Кога ќе поместите лизгач во софтверот за обработка по снимањето, се појавува прозорец кадешто сликата добро изгледа. Ако го поместите премногу ќе изгледа лошо, ако го поместите малку, нема да биде доволно“ - продолжува тој. „Но, ако започнете со преголемо ниво и потоа се враќате наназад, конечниот резултат ќе биде најдоброто што можете да го извлечете“.

Изненадувачки, бојата може да биде навистина важна алатка за уредување монохроматски фотографии. „Кога конвертирате во црно-бело со помош на софтверот за уредување, добивате пристап до лизгачите за каналите за бои“ - објаснува тој. „Бидејќи бојата може да послужи како алатка за создавање контраст, кога уредувате, може да препознаете каде бојата има таква улога и да создадете контраст со тонови“.

Обично има шест лизгачи за бои, во зависност од вашиот софтвер, а секој од нив влијае на осветленоста на различен канал за боја. На пример, кај пејзажите, можете да го промените тонот на небото со прилагодување на лизгачите за сина и светлосина, а тонот на вегетацијата со лизгачите за жолта и зелена. Лизгачот за црвена може да се искористи за згради од тули, додека лизгачот за портокалова може да помогне да се подобрат тоновите на кожата кај портретите.

„Најтешкото сценарио за работа се веројатно карпи покрај трева“ - објаснува Chris. „Кога ова ќе го конвертирате во монохроматска фотографија, може да личи на каша во средни тонови, каде ниту едното се издвојува ниту другото. Ако влезете во софтверот за уредување и ја промените осветленоста на зелениот и жолтиот канал, карпата останува иста, но тревата станува посветла. За цвеќиња, каналите можете да ги користите за да ги раздвојувате тоновите за различни делови од растението“.

Совети за печатење монохроматски фотографии

Слика во боја од осветлен бел мост среде темни лисја од дрва.

Chris често оди во паркот Хартхолм кантри во Линколн, местото каде што дворецот е урнат во 1950-тите. Сцената ни зададе неколку предизвици. „Има огромен динамички опсег помеѓу осветлувањето на дрвата и светлината што паѓа директно врз светлиот мост“ - вели Chris. „Експозицијата секогаш ја поставувам според мостот, а дрвата оставам да паднат во сенка, со тоа што дрвата најблиску до реката сè уште се убаво осветлени одзади. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 70 mm, 1/40 сек., f/11 и ISO320. © Chris Ward

Монохроматска слика од истиот осветлен мост среде темни лисја од дрва со виолетова нијанса нанесена во самиот фотоапарат.

Chris ја конвертираше сликата во монохроматска со помош на стиловите на слика во фотоапаратот EOS R6 и потоа додаде виолетова нијанса, што е една од опциите. „Сите се во тонови од истата боја, па сè уште е монохроматска“ - објаснува тој. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 70 mm, 1/40 сек., f/11 и ISO320. © Chris Ward

Кога Chris снима потполно црно-бели слики, печатачот го поставува на „сиви тонови“, иако почесто печати во боја.

„Во обработката по снимањето настојувам на сликите да ставам суптилни нијанси и потоа обично ги печатам во боја“ - вели тој. „Го зголемувам нивото на експозицијата за околу половина чекор. Само затоа што на екранот секогаш изгледа посветло отколку по печатењето“.

Chris сака да користи ефект на поделени тонови, применувајќи различна боја на светлите тонови и на сенките. „Светлите тонови обично ги правам малку потопли, а сенките постудени. Ова навистина помага сликата да се подобри“.

Компактен печатач за A3-формати, како што е imagePROGRAF PRO-300 од Canon, би бил идеален за печатење висококвалитетни монохроматски материјали.

Подгответе го фотоапаратот

Слика во боја од букет рози поставени на заднина од црна хартија.

Откога започна со работа, Chris има снимено илјадници слики од цвеќиња. „Повеќето од нив ги нема видено никој освен јас“ - признава тој, бидејќи се пробни фотографии. Ова е фотографирано со природна светлина, во затворен простор, на заднина од црна хартија и со помош на статив, што е невообичаено за мене и ми овозможи да користам прилично мала решетка“. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 57 mm, 30 сек., f/25 и ISO100. © Chris Ward

Монохроматска слика од истиот букет рози со прилагодени црвени канали за бои и нанесена бледо-црвена нијанса за да изгледаат изразено бледо-виолетови.

„Сите прилагодувања на каналите за бои прво делуваат врз сликата, а потоа се конвертира во црно-бела“ - објаснува Chris. „Значи, ако се намали каналот за црвена, кога сликата ќе се конвертира во црно-бела, црвената ќе изгледа како потемна нијанса на сива боја. На сликата исто така ѝ нанесов бледо-црвена нијанса за да ги доловам нежните тонови и текстури на розите, за сѐ да изгледа природно“. Снимено со EOS R6 од Canon и објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM од Canon со избрани 57 mm, 30 сек., f/25 и ISO100. © Chris Ward

Значи, ако ве привлекува експериментирањето со монохроматска фотографија, од каде е најдобро да се почне? „Вежбајте на цвеќиња“ - предлага Chris. „Има многу суптилни текстури и различни бои со коишто можете да си играте. Ако успеете цвеќињата да ги доловите во монохроматска фотографија и да изгледаат природно - бидејќи честопати токму бојата е она што го дефинира цветот - тогаш истите работи што сте ги научиле можете да ги примените на сè останато“.

Многу од најкултните фотографии во историјата се црно-бели – драматичните пејзажи од Ансел Адамс, емпатичните портрети на Доротеја Ланг или живописните улични сцени на Анри Картие-Бресон. Овие фотографи не беа далтонисти, туку работеа со алатки што беа достапни пред да заживее фотографијата во боја, а светот го гледаа поинаку, ги ценеа шарите, деталите, нијансите на сиво.

Денес, монохроматските опции во вашиот дигитален фотоапарат ви овозможуваат да го правите истото - да ја гледате околината од алтернативна перспектива и одново да го толкувате она што го гледате.



Напишано од Rachel Segal Hamilton

Слични производи

  • Фотоапарати без огледало

    EOS R6

    Без разлика што фотографирате и како фотографирате, EOS R6 ќе ви овозможи да бидете креативни на начини што никогаш досега не сте знаеле дека постојат.
  • Објективи RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Идеален објектив за секојдневна употреба за фотоапарати за целосна слика без огледало наменет за ентузијасти. Практичниот објектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лесен, компактен и подготвен да го однесе вашето фотографирање на повисоко ниво.
  • Професионални печатачи за фотографии

    imagePROGRAF PRO-300

    Професионален печатач imagePROGRAF за на работна маса што нуди печатени материјали во формат A3+ со квалитет како за во галерија и со едноставен работен процес за сигурно печатење.

Слични статии